23. 11. 2024. u 19.30 Kazališna dvorana Centra Knap
SERIOUS ENSEMBLE ZAGREB
Dora Remenar, dirigentica
Helena Skljarov, umjetnička voditeljica i osnivačica ansambla
Totalni koncert
Helena Skljarov: Just Conductor za ansambl, video i elektroniku*
Dora Remenar: Magic Mushrooms za sopran, ansambl i glumca*
Jude Duane: Numb za sopran i klavir
Tamara Laverman: The Ravaged Earth za harmoniku, video i elektroniku*
Juraj Marko Žerovnik: Walk za ansambl*
Krešimir Klarić: Pet balkanskih meditacija za ansambl i video*
Bracha Bdil: The Inner Soul za sopran i klavir
Psycho-Puzzle
Memory
Crippled
Nina Perović: Flood za ansambl, video i elektroniku*
Serious Ensemble Zagreb ansambl je čiji su fokus praizvedbe, kolektivne improvizacije i stapanje s vizualnom i dramskom umjetnošću. Članovi ansambla su diplomirani glazbenici mlađe generacije i entuzijasti za suvremenu glazbu. Ansambl je 2023. osnovala Helena Skljarov, te je i njegova umjetnička voditeljica. Kroz izvedbe i performanse, osnovna je ideja eksperimentiranje s konceptom koncerta kao društvenog događaja. U tom smislu, izvedbe ovog ansambla aludiraju na ranije izvedbene koncepte (one kakvi su postojali prije 19. stoljeća), te je ponekad veći naglasak na publici i društvenom događaju općenito, nego na samoj „glazbi“. Time se želi izbrisati imaginarna granica i distanca između svirača i publike, te staviti naglasak na suvremene idejne koncepte koji se temelje na temama bliskima suvremenom pojedincu, a koji su lišeni stvaranja glazbe nerazumljive široj publici. Težnja ansambla je približavanje suvremene glazbe široj publici, ali i suvremenom načinu života, odnosno stapanje koncerta i svakodnevice. Od 2023. godine je rezidencijalni ansambl festivala Music-Mission-Vision. U sezoni 2024./2025. ansambl počinje djelovati i kroz koncertni ciklus u suradnji s likovnim umjetnicima.
Na koncertu nastupaju:
Nikolina Vukoja Pinjuh (flauta), Dora Draclin (oboa), Yaroslav Sadovyy (klarinet), Sebastian Tarbuk (fagot), Irma Dragičević (sopran), Veronika Ćiković (harfa), Martina Jembrišak (harmonika), Viktor Čižić (klavir), Eleonora Hil (violina), Sven Marković (violina), Marta Balenović (viola), Janko Franković (violončelo), Matija Kasaić Drakšić (kontrabas)
Glumci: Andrija Nazlić, Fran Hercog
Više na: seriousensemble.com
Helena Skljarov (1993.) na Muzičkoj akademiji u Zagrebu diplomirala je muzikologiju (2017.) pod mentorstvom Nikše Gliga, te kompoziciju u klasi Berislava Šipuša (2020.). Usavršavala se na raznim seminarima te surađivala s brojnim istaknutim međunarodnim umjetnicima. Dobitnica je niza priznanja za svoje skladbe koje se izvode na uglednim međunarodnim festivalima (Aix-en-Provence, Novalis, ISCM Svjetski dani glazbe). Posebno ju interesira interdisciplinarna umjetnost, umjetnost performansa, povezivanje likovne i glazbene umjetnosti. Skladba Just Conductor prikazuje proces slikanja dirigentice koja dirigira ispred praznog prostora. Proces slikanja je snimljen i skraćen kako bi se prilagodio trajanju skladbe. Elektronika je izrađena u MaxMSP-u, gdje program generira zvuk u skladu s bojama, svjetlom i pokretima u videu, čime se dobiva „zvuk“ pokreta dirigenta. Na neki način, ozvučen je proces slikanja dirigentskih pokreta u tišini. Nakon izrade elektronike, izrađena je partitura: na početku, slikanje uključuje korištenje isključivo primarnih boja, od kojih je svaka povezana s određenom skupinom instrumenata ili pojedinim instrumentom čiji svirači reagiraju na ono što vide u videu. Skladba ilustrira da i usamljeni dirigent može proizvesti zvuk.
Dora Remenar (1994.) studirala je kompoziciju u klasi Davorina Kempfa i diplomirala u klasi Frane Paraća (2018.) te dirigiranje u klasi Mladena Tarbuka (2021.) na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Ravnala je prvom izvedbom Serious ansambla u studenom 2023. godine. Skladba Magic Mushrooms priča o mladoj djevojci Heidi, koja dolazi u psihijatrijsku ordinaciju zbog depresije. Psihijatar (glumac) pokušava je vratiti na „pravi put“, tako da joj prepiše lijekove, umjesto da je sasluša. No, Heidi mu tijekom seanse priznaje da je uzimala halucinogene tvari, tj. „čarobne gljive“ koje su joj pomogle da osjeti barem kratkotrajno olakšanje. Skladba predstavlja svojevrsnu sliku površnosti današnjeg društva koje traži sreću u kratkotrajnim zadovoljstvima, a Heidi i njezin psihijatar su nusprodukt takvog društva. Forma skladbe prati emocionalna stanja glavne protagonistice, od ekstaze do postepenog delirija i, na samom kraju, potpunog gubitka doticaja sa stvarnošću.
Jude Duane (1999.) je glazbenik i skladatelj s prebivalištem u New Jerseyju. Školovao se na Montclair State University i na Rutgers University, New Jersey. Trenutačno je student završne godine kompozicije u New Jersey City University. Skladba Numb istražuje značenje tog pojma. Tekst u velikoj mjeri odražava odsutnost emocija, osim zabrinutosti „predalekog odlaska“ u otupljujući osjećaj. I sama glazba izražava taj osjećaj zahvaljujući oskudnom glazbenom materijalu bez razvojnosti. Kada pjevač izrazi zabrinutost da je „otišao predaleko“, u glazbi se osjeti val emocija koji odražava taj jedinstveni trenutak jasnoće prije nego što se ponovno uruši u emocionalni zastoj.
Nizozemska pijanistica i skladateljica Tamara Laverman (1995.) se nakon školovanja u domovini (Sveučilište za umjetnost u Zwolleu) otisnula na interdisciplinarni master CoPeCo (suvremena izvedba i kompozicija) i studij na uglednim visokoškolskim institucijama u Estoniji, Švedskoj, Francuskoj i Njemačkoj. Njezinu umjetničku praksu karakterizira interes za spajanjem različitih oblika skladanja i slobodne improvizacije. Nadahnuta pjesmom Petera Readinga The Mining Town, skladba The Ravaged Earth za harmoniku, elektroniku i video istražuje razorni utjecaj industrijalizacije na Zemlji. Kroz spoj zvukova i vizualnih slika, uranja publiku u mračni, atmosferski krajolik, razmišljajući o skrivenim ekološkim posljedicama ljudskog napretka i surovoj stvarnosti opustošenog svijeta.
Krešimir Klarić (1994.) završio je studij orgulja (2019.) u klasi Ljerke Očić i studij kompozicije (2021.) u klasi Berislava Šipuša na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Djela mu se izvode u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Slovačkoj, Makedoniji, Nizozemskoj, Austriji, Njemačkoj, Švedskoj i Turskoj. Glavni je orguljaš Nacionalnog svetišta sv. Josipa i župe Blažene Djevice Marije Snježne u Karlovcu i naslovni asistent na Odsjeku za orgulje Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu. Pet balkanskih meditacija, s kratkim stavcima koji podsjećaju na krokije, inspirirana je tekstovima turbo folk pjesama generiranima pomoću AI tehnologije. Tekstove je ustupila Anamarija Podrebarac, umjetnica, doktorandica i predavačica na Institutu kreativnog računalstva na Sveučilištu umjetnosti u Londonu, koja radi disertaciju na temu umjetne inteligencije kao alata razumijevanja suvremene umjetnosti i veze matematičkog modela algoritama s izvedbenom umjetnošću.
Juraj Marko Žerovnik (1993.) diplomirao je klavir 2017. godine u klasi Đorđa Stanettija, a kompoziciju 2018. u klasi Frane Paraća. Akademsku godinu 2017./2018. provodi u Karlsruheu. Iz kompozicije se usavršavao na Akademiji za glasbo u Ljubljani Sudjelovao je na brojnim seminarima u Hrvatskoj i inozemstvu, te na festivalima kao što su Donaueschinger Musiktage, Gaudemaus Utrecht i dr. Skladbe mu izvode ansambli poput orkestra HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci, puhačkog kvinteta Slowind, Zagrebačkog gudačkog kvarteta, Cantus Ansambla, puhačkog kvinteta Kalamos i Serious Ensemble Zagreb. Trenutačno djeluje kao asistent na Muzičkoj akademiji Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Skladba Walk proizlazi iz osnovnih ideja rastavljanja i ponovnog sastavljanja, te pripada nizu autorovih skladbi inspiriranih popularnom umjetnošću. Posvećena ansamblu Serious i povezana s konceptom totalnog koncerta, ostvaruje dijalog s disparatnim elementima prisutnima kako na koncertu, tako i u glazbi općenito.
Bracha Bdil (1988.) je izraelsko-britanska skladateljica, dirigentica i pijanistica, dobitnica Minister’s Award za kompoziciju (Izrael, 2022.) i nagrade ACUM (2019.). Njezin repertoar obuhvaća orkestralnu, komornu, vokalnu i elektroničku glazbu. Dobitnica je više prvih nagrada na međunarodnim skladateljskim natjecanjima. Od jeseni 2018. je umjetnička direktorica i glavna dirigentica Zmora Women’s Orchestra u Jeruzalemu. The Inner Soul je ciklus pjesama za sopran i klavir u kojemu skladateljica prikazuje kako suočavanje s fenomenima poput ludila i psihoze, čak i lakših stanja poput anksioznosti, bijesa i usamljenosti, može biti lakše kada su pretočeni u umjetničko djelo, odnosno estetski kontekst. U tri pjesme ciklusa, Psycho-Puzzle, Memory, Crippled, glazba odražava psihotično anksiozno raspoloženje. The Inner Soul nastoji prikazati prisutnost tih izvanrednih stanja, s porukom da čak i ako im ne volimo dati prostor u našim životima, možemo ih priznati u umjetničkom djelu.
Nina Perović (1985.) je završila osnovne i specijalističke studije kompozicije i klavira na Muzičkoj akademiji na Cetinju. Studij kompozicije nastavila je na Muzičkoj akademiji u Ljubljani (master), a doktorski studij kompozicije završila je u Beogradu. Pohađala je brojne festivale i ljetne škole, te se usavršavala na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Grazu. Trenutačno je na usavršavanju iz područja glazbenog teatra na Sveučilištu umjetnosti u Berlinu (UdK) što joj je dijelom omogućila Njemačka služba za akademsku razmjenu (DAAD). Skladba Flood nastala je kao četvrti dio ciklusa Waters, kroz suradnju s kolegama iz Zagreba. Djelo istražuje odnos stanja stabilnosti i kretanja, što se odražava kroz strukturu šesterokuta, te istraživanje prostornog elementa i različitih zvučnih struktura u pokretu. Povezujući se sa sadržajem totalnog koncerta, metafora poplave odražava nužnost za promjenom.