28. 11. 2024.
18.30 Foaje Kazališne dvorane Centra
ENDeM kvartet
Marko Gerbus, sopran saksofon
Deni Pjanić, alt saksofon
Nereo Arbula, tenor saksofon
Erna Čizmić Rebić, bariton saksofon
Ivan Božičević: Prayer Wheel (*europska praizvedba)
Dubravko Detoni – arr. Saša Nestorović: Zaboravljene muzike
Ivan Božićević: Coiling Clouds (*europska praizvedba)
Deni Pjanić: Fragmenti zavičaja
Margareta Ferek-Petrić: Melankolija gegen rakija
ENDeM kvartet čine Marko Gerbus (sopran saksofon), Deni Pjanić (alt saksofon), Nereo Arbula (tenor saksofon), i Erna Čizmić Rebić (bariton saksofon), diplomanti Umjetničke akademije u Splitu u klasi prof. Gordana Tudora. Kvartet je osnovan 2015. godine kao Kvartet saksofona Umjetničke akademije u Splitu, a u ovom sastavu djeluju od 2017. Godine 2018. mijenjaju ime u ENDeM kvartet. Prvi nastup kvartet je održao u Splitu u srpnju 2015. godine u sklopu ciklusa Čari klasiče glazbe u Podrumima Dioklecijanove palače. Od tada su ostvarili brojne koncerte i sudjelovali na raznim manifestacijama od čega se posebno ističu Svjetski kongres saksofonista i Izlog suvremenog zvuka u Zagrebu te Dani nove glazbe i Ciklus mladih glazbenika mo. Vinko Lesić u Splitu. Dobitnici su prve nagrade na Međunarodnom natjecanju Davorin Jenko u Beogradu 2016. godine, prve nagrade i titule laureata na istom natjecanju 2018. godine, te prve nagrade na regionalnom i druge nagrade na državnom natjecanju komornih sastava 2017. godine. Na Hrvatskom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Papandopulo u Zagrebu 2019. godine osvojili su treću nagradu. Kvartet je surađivao s priznatim glazbenicima kao što su Dubravko Detoni, Dragan Sremec, Tomislav Žužak, Valter Lovričević, Papandopulo kvartet i drugi. Repertoar kvarteta obuhvaća djela iz svih stilskih razdoblja – od baroka do suvremene glazbe, s posebnim naglaskom na stvaralaštvo hrvatskih skladatelja.
Više na: endemkvartet.com
Skladatelj, orguljaš, pijanist, aranžer i jazz glazbenik Ivan Božičević (Beograd, 1961.) studirao je kompoziciju u Beogradu i orgulje u Frankfurtu. Njegov opus obuhvaća simfonijska djela, kao i brojne komorne, zborske, solističke i elektroničke skladbe. Zanimaju ga različiti žanrovi (barok, elektronika, jazz, world music) i mogućnosti njihova preklapanja. Djela mu se izvode, nagrađuju i snimaju diljem Europe, SAD-a i Australije. Objavljena su na dvadesetak albuma, a partiture tiskane kod američkih (Walton Music, EC Schirmer, Abundant Silence, Manhattanbeach) i njemačkih izdavača (Schott). Predaje kompoziciju na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Kao pobornik „glazbenog recikliranja“, kako ističe na svojemu posljednjem albumu Summer in the World (Cantus, 2024.), svoju istoimenu skladbu preradio je u nekoliko verzija, pa tako i za kvartet saksofona. Iz nje su potekli stavci Prayer Wheel 4 i Coiling Clouds koji istražuju i razrađuju suptilne aspekte raspoloženja, izražaja i mogućnosti jednostavnog ritamskog okvira 6/8 metra.
O svojem najizvođenijem ostvarenju, hrvatski skladatelj, pisac i pijanist Dubravko Detoni (1937.) zapisao je: „Zaboravljene muzike za gudački kvartet dovršene su 1981., a u Prištini ih je 6. lipnja 1982. praizveo Gudački kvartet Klima. Radi se o pregrštu neurotično ispremiješanih a među se pomiješanih kraćih odlomaka zabavljenih glazbenom arheologijom, sentimentalnim traganjem za varavo prestarjelim suglasjima što tijekom naknadnih izdizanja nekih činitelja (na račun drugih) poprimaju neka sasvim drukčija značenja. Iz bunara samoga sebe, iz razvalina šumova, autor izvlači kabliće blatnjavih melodija i harmonija, zapuštenih ritmova, hvata ih u mutljagu, trese i prelijeva, kao kopač zlata rukama ih grčevito grabi s dna. Melodije ne smiju biti samo lijepe nego u nečemu uvijek pomalo prelijepe; kriju se u barama, drhture, namiguju zvijezdama, prevrću se u zraku, na misleći ni na što zure u prazno, cupkaju bolesnim nožicama, šuškećući krilcima svijetle noću. Ali se brzo gase: klice propasti i raspada na uvijek se drukčiji način kriju u svakoj od njih. (…)“
Deni Pjanić (Split, 1990.) diplomirao je glazbenu pedagogiju na Umjetničkoj akademiji u Splitu gdje je stekao i diplomu magistra saksofona u klasi prof. Gordana Tudora. Tijekom školovanja osvaja mnoge nagrade kao solist i član komornih sastava. Zaposlen je kao profesor saksofona u Osnovnoj školi Petar Kanavelić u Korčuli. Kao skladatelj osvaja priznanja na državnim i međunarodnim natječajima. Skladbu Fragmenti zavičaja praizveo je s ENDeM kvartetom 2018. godine u sklopu Svjetskog kongresa saksofona u Zagrebu. U skladbi se autor poigrava različitim načinima artikulacije zvuka i narodnim idiomima zavičaja članova ansambla: Hrvatskog primorja, Istre, Zagorja, južne Dalmacije i Bosne.
Skladateljica Margareta Ferek-Petrić (Zagreb, 1982.) školovala se na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču gdje i danas živi i gradi karijeru skladateljice izvođene i nagrađivane diljem svijeta. Njezina glazba prepoznatljiva je po neposrednom koloritu, dok se njezina izrazita impulzivnost i ekspresivne konstrukcije ostvaruju kroz međuigru estetskog principa i zaigranosti. Melankolija gegen rakija skladba je iz 2012. koju je proslavio Papandopulo kvartet. Već na početku, uputa „Melankolično, u balkanskom stilu“, određuje sadržajnu okosnicu s kojom se isprepliću razni glazbeni žanrovi i ritamski obrasci u atraktivnoj interakciji glazbenika.