The action of disAPPLE aring – Deyan Clement
15.10. – 30.10. 2020.
Izložbu srpskog umjetnika mlađe generacije, čiji su radovi izlagani i izvođeni na internacionalnim izložbama i festivalima, a koji djeluje pod umjetničkim imenom Deyan Clement, karakterizira jednostavna, pročišćena i direktna poetika. Tri video rada komuniciraju simboličnom gestom i kretnjom, svedenim na esenciju u kojoj se prelama beznađe i svojevrsna sizifovska uzaludnost. Rad Departure_2017 nastao je iz, prema autorovim riječima, “osjećaja nemoći koji su proizašli iz diskriminacije i marginalizacije, te nemogućnosti promjene mjesta boravka.” Umjetnik, nogom vezan užetom za stup, poput zatvorenika sa zatvorskom kuglom oko noge, unatoč različitim gestama i strategijama ne uspijeva otići. Pored njega je kofer, uzaludni i neupotrebljivi simbol odlaska i promjene. U drugom videu (And so on…_2019), umjetnik premješta kamene blokove s jedne strane na drugu, svakim činom potvrđujući uzaludnost akcije. Akcija podsjeća na legendarne JNA vježbe premještanja cigli, treniranja uzaludnog strpljenja i izdržljivosti. No, u ovom slučaju ne postoji naredba sa više instance, radi se o čistom unutarnjem imperativu, repeticiji uzaludne geste, naporu, prkosu i upiranju prstom u besmisao. Oba su videa crno – bijela, što zajedno sa statičnim kadrom pridonosi ogoljenosti atmosfere. Gesta svjedoči o dubokoj egzistencijalističkoj usamljenosti, u duhu beckettovskog usavršavanja neuspjeha koji se u ovom slučaju temelji na nemogućnosti promjene, uzaludnosti akcije, zaglavljenosti u vremenu i prostoru. Treći video The Netheralands project_2018 nastaje, prema autorovim riječima, kao “skoro kriminalan ‘dokumentarac’, u kojem korištenjem aplikacije za putovanje pronalazim domaćine kod kojih tajno snimam.” Ti su kadrovi montirani zajedno sa snimkama performansa kojim autor opisuje trenutna stanja, a koja ponovo karakterizira direktna, melankolična, uzaludna gesta. Video završava kadrom iz Užica, u kojemu je umjetnik snimljen kroz prozor, kroz granje. Taj je kadar svojesvrtan citat sličnog kadra snimljenog u Rotterdamu, te se u njemu stvara poveznica, zatvara se krug kroz specifičnu prisutnost i atmosferu koju Clemet gradi i uspostavlja. Usputna, no vizualno dojmljiva zbivanja, sporadične primjedbe o humanosti i autentičnosti te prisutnost umjetnika čine dnevnik putovanja u kojemu umjetnik, iako dislociran, nastavlja nositi osobni teret, pounutrenu i uvijek prisutnu težinu egzistencije, koja je, prema riječima autora, postala dio identiteta i “bez kojega ne bi znao tko je.”
Josipa Bubaš
BIO
Deyan Clement (1989, Beograd) školovao se na Institutu Marine Abramović i Fakultetu savremenih umjetnosti u Beogradu, gdje je i diplomirao na slikarskoj katedri. Aktivno izlaže od 2008. godine. Najčešće djeluje u polju video performansa. Dobitnik je više nagrada za svoj rad i dio je brojnih privatnih kolekcija u svijetu.
Najvažnije izložbe:
2020 Vreme 244’33 – IVA.lab, galerija Podroom, Beograd, Srbija
2020 Video Art Maiden, Kalamata, Grčka
2020 Izložba praznih džepova, Dom omladine, Beograd, Srbija (solo)
2019 Regionalni salon, Gradska galerija Užice, Srbija
2019 V Festival de Video nodoCCS, Barselona, Španija
2019 GRISIA youth, Rovinj, Hrvatska
2019 Janela Video-arte, ZONA Lamego, Argentina
2019 Videntities, Gradska galerija Beograd, Srbija
2019 Inspired by Persephone, Artig galerija, Barselona, Španija
2018 Novembarski salon, Narodni muzej Kraljevo, Srbija
2018 Mangelos nagrada, Remont galerija, Beograd, Srbija
2018 Skoro pa otpor, U10 galerija, Beograd, Srbija
2017 Doba obnove, galerija Reflektor, Užice, Srbija
2017 Borderland esc, Gradska galerija Užice, Srbija
2017 BelgradePhotoMonth, Gradska galerija Vračar, Beograd, Srbija
2017 DIFFERENT WORLDS, CEHOP, Bratislava, Slovačka; Viltin galerija, Budimpešta, Mađarska
2017 The good wife, Kulturni centar Banski dvor, Banjaluka, Bosna i Hercegovina (solo)
2017 The good wife, BPM & UNILIB, Beograd, Srbija (solo)
2016 The artist is dead, Kulturni centar GRAD, Beograde, Srbija (solo)
2016 DIFFERENT WORLDS, Photon galerija Beč, Austrija; Kino Šiška, Ljubljana, Slovenija
2016 DIGITALBIGSCREEN, Delavski Dom, Trbovlje, Slovenija
2016 RETHink Art Digital Festival, Act&Art Productions, Retimno, Grčka
2016 OFF THE WALL, Arts + Literature Laboratory, Medison, SAD
2016 Methodologies, deconstruction of identity Kulturni centar GRAD, Beograd, Srbija
2015 sTERORtipi, Queer salon, Kulturni centar GRAD, Beograd, Serbija
2014 Mulafoco, Museum of Contemporary Photography, Urugvaj
2013 Mediterranea 16 – Errors Allowed, Progres galerija – Beograd, Srbija
2011 Japan, Galerija moderne umetnosti, Lazarevac, Srbija (solo)
2008 Body language, manifestacija ISKON, Požega, Srbija (solo)