Skip to main content

Krepaj, ljepoto – Tajči Čekada

6.3. – 27.3. 2020.

Krepaj, ljepoto!

Video perfromans Tajči Čekade prikazuje poznati književni motiv – Ofelijinu smrt. Nakon što ga Millais preuzima i slika svoju muzu, Elisabeth Siddal, motiv postaje i jedan od najupečatljivijih motiva povijesti umjetnosti. Potom ga  preuzima  redatelj spota pjesme Where the wild roses grow Nica Cavea, Rocky Schenck, čime ona postaje prepozanta i u pop kulturi.

Postavljajući pitanje o pozicioniranju samog motiva u svijetu umjetnosti, Čekada se iskustveno poistovjećuje s Ofelijom te pluta u hladnoj vodi. Sam motiv konotira romantičarsku ideju neodrživosti ljubavi, nevinosti i ljepote, a kao takav također implicira određenu sliku ženskosti, ili previše savršene da bi opstala ili nedovoljno savršene za opstanak. Ljubav, čistoća, nevinost, sve to mora – krepati. Svijet je nesavršen – i takav mora ostati. Eros i Tanatos, stvaranje i destrukcija, obožavanje i mržnja, neobični koloplet sa ženom u centru.  Žrtvovanom ženom ili ženom koja se žrtvuje.

Čekada, za razliku od Ofelije ima povezane oči, pogled usmjeren unutra. Motivi vode i šume oduvijek su vezani uz podsvjesno, skriveno i žensko. Utapanjem, zatvorenim očima, umjetnica se stapa s tim elementima, dok sam se motiv plutanja s povezom može čitati kao transcedentni postupak, otvaranje drugih kanala percepcije izvan racionalnog, binarnog i muškog. Naizgled, čin eskapizma, no u stvari čin mudrosti i moći.

Medijski, rad također odražava motiv. Naime, iz pokretne slike, slika postaje statična, dok se potpuno ne zaustavi, dok ne krepa pokret, a njime i ljepota, dok motiv ne postane zamrznut, smiren, uhvatljiv i – lako kontroliran.

Josipa Bubaš

 

TAJČI ČEKADA

Tajči Čekada multimedijska je umjetnica čiji su radovi uglavnom produkt eksperimentiranja i kombiniranja različitih medija – performans, fotografija, video, kostimografija, oblikovanje odjeće…

Iako djeluje na širokom umjetničkom području najčešće se izražava kroz formu video performansa.

Pratite Centar kulture i na društvenim mrežama