Kod kuće je najgore
O predstavi
Trajanje: 65 min.Marko Hergešić i Dunja Fajdić kao Najbolji suprug i Najbolja supruga na svijetu.
Avanture Indiane Jonesa, Supermena ili Robina Hooda blijede pred avanturama iz svakodnevnog života “malog” čovjeka kakve nam prikazuje Kishon. Potraga za izgubljenom dudom, kupnja stroja za pranje rublja ili odlazak na godišnji odmor u Kishonovoj interpretaciji predstavljaju prvorazredan avanturistički čin nas običnih smrtnika. Te humoreske o našim “svakodnevnim pustolovinama” savršeno precizno dijagnosticiraju naše mane i slabosti i, naravno, pršte od vedrog, samoiscjeljujućeg Kishonovskog smijeha.
Djela Ephraima Kishona prevođenija su od Biblije. Njegove knjige prisutne su u Hrvatskoj od 70-ih godina prošlog stoljeća i od tada se ne prestaju prepričavati po gradskim kafićima. Kishonov pronicljiv, samoironičan pogled na svijet i na naše skrivene i javne navike toliko se stopio s hrvatskim mentalitetom da ga s pravom možemo smatrati i domaćim piscem.
* Ulazak u dvoranu nakon početka predstave dopušten je isključivo uz pratnju i upute hostesa.
* Molimo posjetitelje da za vrijeme predstave ne koriste mobitele.
Kritike
Kvalitetna lakoća humora
Nakon što je prošlogodišnjim jesenskim hitom, Kako ubiti suprugu/supruga bez suvišnih zašto obilježilo dobar dio vlastite sezone, Kazalište KNAP odlučilo je, bez suvišnih zato, zadržati isti ključ uspjeha – lakom, a kvalitetnom komedijom osigurati dugoročan interes publike za svoj kazališni kutak na Peščenici. Na taj način osigurati si više prostora i vremena za okupljanje kazališnih amatera i stvaranje platformi za tragaoce i eksperimentatore koji sve češće navraćaju u to, kako mu tepaju, „kazalište na periferiji“ (nepuna četiri kilometra udaljeno od središta grada).
Kada bi netko napisao kazališnu kuharicu, hit bi vjerojatno imao ove nužne sastojke: nov ili proslavljen tekst (primjerice brodvejski) i glumce koji prvoloptaški, već s plakata, privlače najšire aspekte kazališnih publika. Voditelj kazališne djelatnosti KNAP-a Boris Kovačević ne slaže se s tom recepturom, što je pokazao već prošlogodišnjim hitom u kojemu je inspiraciju pronašao u vlastitoj biblioteci, a odlične glumce podalje od naslovnica žutih i zvjezdanih novina, da bi tim putem nastavio i ove godine. Broadway je ponovo zamijenio vlastitom lektirom, ovaj put starim, dobrim i još živahnim Kishonom, a glumačke zvijezde i zvjezdice mladim, perspektivnim i već dokazanim glumcima Dunjom Fajdić i Markom Hergešićem.
Predstavu je Kovačević oblikovao od nekoliko najpoznatijih Kishonovih priča, poput one o dudi Cuci, vešmašini-kućnom ljubimcu, pedantnim Švicarcima i slavnoj bombonijeri koja je obišla pola svijeta da bi se vratila prvim vlasnicima. Zaokružene priče linearno su slijedile jedna drugu, gradeći mozaik obiteljskog života, no ta struktura nizanja pokazala je da ima rok trajanja te je predstava nakon rasplesane vešmašine lagano pala, skliznuvši u predvidljivost. Ipak, ubrzo se vratila u humorne visine.
Bez obzira na spomenuti lagani pad predstava ni u jednom trenutku nije pobjegla u pretjeranost ili jeftine fore, već se svim slojevima gradila oko kišonovskog humora što buja u naglim obratima i preuveličavanjima koji prelaze u duhovite paradokse. Ta stalna iznenađenja pokazala su se kazališno vrlo zahvalnima, dok je sadržajni sloj potvrdio da mu godine nisu naškodile, štoviše. Protok vremena stvorio je ugodnu patinu koja privlači sjetu u čitateljima što su se s Kishonom družili u prošlim danima, istodobno ne naškodivši glavnim junacima priča poput dude Cuci ili pokvarene bombonijere, sve univerzalnim junacima životnih peripetija. Ipak, Kovačević je mudro odlučio priče diskretno lokalizirati i osuvremeniti, što je tu duhovitu univerzalnost dozirano konkretiziralo i usmjerilo na naš mlin.
Čvrst, jasan i čist koncept predstave Kovačeviću je širom otvorio vrata prema onome u čemu je najbolji – radu s glumcima, gdje je, zajedno s njima, napravio odličan posao. Marka Hergešića gledao sam u više predstava za djecu, od uloga u Tvornici lutaka do najnovijeg naslovnog junaka u Gulliveru kazališta Žar ptica i njegova silna glumačka energija i kreativnost u nekim od predstava znale su zavladati i prevladati, odnosno, pokatkad je znao pretjerati. Ovdje je pokazao svoju drugu, vrlo privlačnu stranu – nevjerojatnu lakoću kontrole igre na sceni, od prelaska iz pripovijedanja u dijalog i iz jednog u drugi lik do brzinske šetnje od ozbiljnosti do karikature. Iako je imao vrlo zahtjevan glumački zadatak, ni u jednom trenutku nije pao niti ispao iz igre i likova, djelujući vrlo sigurno te istodobno čvrsto i opušteno u ulozi. Dunja Fajdić već se pokazala kao vrlo duhovita, pouzdana i šarmantna glumica, no u ovoj je ulozi, poput Hergešića, predstavila svojevrsnu zrelost u oblikovanju niza likova i situacija te lakoći prelaska iz emocije u emociju, elegantno i fino gradeći kišonovski svijet. Tek je usred plesa vešmašine pomalo ispala iz tračnica, pokazavši koliko predstava leži na njoj i Hergešiću i njihovoj suigri. I upravo je ta igra partnera koji se na sceni odlično razumiju bila ključ lakoće koja je nosila predstavu, a kojoj su bili podređeni svi elementi predstave – od scene čiju ogoljelost „narušavaju“ tek dva kubusa do kostima koje je Vesna Mihetec oblikovala oku ugodnim, ali nenametljivim.
Zaključno, autorski tim predstave Kod kuće je najgore uspio se othrvati jeftinim i prvoloptaškim rješenjima, oblikujući kvalitetnu kazališnu komediju i odličan poligon za vrsne glumačke role.
Igor Tretinjak, Vijenac, 28. 10. 2018.
Mira Muhoberac – kazališni parovi u suigrama – Kischon
HRT 3. program 28. 11. 2018.
Redatelj Boris Kovačević unio je prije niz godina na kazališne daske zanimljiv i igrljiv glumački kod utemeljen na suvremenim glumačkim tehnikama i mimi postavljajući monodramu Munchhausen kao minimalističku predstavu bez naglašene scenografije, kostima i rekvizita. Predstava je to jakih gesta, stripovske estetike, brzih promjena identiteta, prostora i vremena, onomatopejskih zvukova koje izvodi sam glumac Vilim Matula. Dojmiva predstava o svjetski poznatom lažljivcu postala je sastavni dio Matulinog kasnije glumačkog izraza i obilježila jedno kazališno vrijeme stotinama izvedaba. Redateljska se estetika prenijela na niz predstava koje su rado bile viđene u mnogim kazalištima u Hrvatskoj i inozemstvu.
Ove se kazališne jeseni Kovačević odlučio postaviti na scenu Kazališta KNAP u okviru Centra kulture na Peščenici tekst slavnoga izraelskog pisca humoreski Ephrama Kishona – ˝Kod kuće je najgore˝, s glumcima Dunjom Fajdić i Markom Hergešićem. Predstavu autora čija su djela prevođenija od Biblije pogledali smo u kazalištu ispunjenom teatarskim knapovim fanovima u Noći kazališta 17. Studenoga u subotu, tjedan prije svečane dodjele Nagrada hrvatskog glumišta. Predstava na duhovit način slijedeći poznati tekst humorističnim kazališnim rezovima secira društvo i svakodnevnicu. U tim se kazališnim igrama fiktivnoga, a svima prepoznatljiva bračna para svaki gledatelj može se naći, a pokušati snaći prizivajući obiteljske i prijateljske odnose, popravke u kući, događaje s majstorima, putovanja, bračne izlaske, obiteljska druženja, odrastanje djece, problemi s kućanskim uređajima. Najviše smijeha u gledalištu zaziva izvrsna epizoda o stroju za pranje rublja koji šeće po kući i postaje gotovo kućni ljubimac, nazvan Jonathan. Svakodnevni se događaji dovode do krajnosti prekrivajući na tim rubovima svakodnevni život elementima apsurdnosti i grotesknosti, a oni pak dovode gotovo do komedijske katarzičnosti i pročišćenja duha i uma gledatelja. Iznimno uigrani i zaigrani glumci kreću se po oštrim rubovima mogućega prijelaza u estradno i karikaturalno, ali ostaju duhoviti i komunikabilni. Uvodno iznenađujući, iznimno dobro svladani u tjelesnim govornim tehnikama, dobrim pjevačkim dionicama, fleksibilnim metamoforznim i doslovnim okretima ostvaruju stalne promjene karaktera u bljeskovima novih fragmenata. Dokumentaristički, a stilizirano, poigravaju se problemima razotkrivajući mane i zrcaleći hrvatsko društvo, ne banalizirajući ga i ne osuđujući. Predstava sa samo dva kubusa, jednostavna taburea, bez promjene kostima tijekom izvedbe. Dobre kostime potpisuje Vesna Mihetec i frizure. Prikazuje cijelu lepezu glumačkih mogućnosti i sposobnosti. Rezultat je osmjeh na licu gledatelja koji uživaju u ludičnosti i ljepoti, zaigranosti i posebnosti glumačke igre, sinergiji izvrsnoga teksta, maštovitoga redatelja i za igru spremnih glumaca – Dunje Fajdić i Marka Hergešića.
Redatelj:
Boris Kovačević
Glume:
Marko Hergešić, Dunja Fajdić
Scenograf:
Boris Kovačević
Kostimograf:
Vesna Mihetec
Inspicijent:
Miriam Brajković
Majstori svjetla i tona:
Ivan Sabljak, Željko Bandl Valeš, Darko Crnčević
Dizajn plakata i programske knjižice:
Ivana Vulić
Fotografija:
Vladimira Spindler
Premijera:
12.10.2018.
Produkcija:
KNAP