Skip to main content
KoncertiMusic-Mission-Vision

MUSIC – MISSION – VISION
Synchronos, ansambl za suvremenu glazbu
23. 11. 2023. u 19.30
Galerija Događanja / Koncertna dvorana

By 29.10.2023.5 studenoga, 2023No Comments

Četvrtak, 23. studenoga 2023. u 19.30
Galerija Događanja / Koncertna dvorana

Synchronos, ansambl za suvremenu glazbu

Marko Zupan, flauta
Ken Thomson, klarinet
Vlatka Peljhan, violina / viola
Susanne Szambelan, violončelo
Mia Elezović, klavir
Ivana Kuljerić, udaraljke
Luis Camacho Montealegre, udaraljke
Davorin Brozić, dirigent

Marko Ciciliani: Travelogues 

Pietro Dossena: Then Silence, and Stillness, and Night

Tibor Szirovicza: Escaping into a Rainbow 

Ivan Skender: Rubovi (praizvedba)

Ivana Kuljerić: Scarlet Women Looking to the Left

Silvio Foretić: Epigrami 59/Aforizmi

Ken Thomson: Moving North

Ansambl za suvremenu glazbu Synchronos, s bazom u Zagrebu, posvećen je izvedbi aktualnih skladatelja te općenitom osvježavanju hrvatske glazbene scene, ali i upoznavanju publike sa stilski suvremenijim glazbenim jezikom. Svojim izvedbama članovi ansambla odmiču se od već prepoznatljivih tonskih utjecaja postmodernističkog razdoblja. Štoviše, odabirom specifičnog repertoara sudjeluju u kreaciji novih skladbi živućih skladatelja te svojim izvedbama oblikuju idejne obrasce i nadilaze sve zvučne izazove zapisane u tim partiturama. Ansambl inzistira na ideji izvođenja aktualne, ponekad i eksperimentalne suvremene glazbe, uz usku suradnju sa samim skladateljima. Razbijanje klasičnog koncepta slušanja glazbe još je jedna od vizija ansambla Synchronos, s obzirom da i izvodi glazbu koja ne odgovara klasičnom konceptu. Od samoga začetka, ansambl je održao niz uspješnih koncerata, radionica i interaktivnih predavanja, uživo i putem interneta, uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Hrvatskoga društva skladatelja, Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, Austrijskog kulturnog foruma, Zaklade Ernst von Siemens i drugih. Među brojnim skladateljima s kojima je ansambl surađivao i izvodio njihova djela su Mladen Tarbuk, Andys Skordis, Marko Slaviček, Reiko Füting, Frano Đurović, Sanda Majurec, Tibor Szirovicza, Brigitta Muntendorf, Nina Šenk, Nico Muhly i Dubravko Detoni.

Sladatelj, audiovizualni umjetnik i izvođač Marko Ciciliani (Zagreb, 1970.) skladbu Travelogues namijenio je trima izvođačima bilo kojega instrumenta. Kao partituru zamislio je snimku na CD-u koja sadrži četiri tracka sastavljena od terenskih snimaka koje je skladatelj prikupio na različitim putovanjima, a s kojima se glazbenici poigravaju. Ne postoje izravne smjernice, ali cilj je idiomatski ‘prijevod’, odnosno oponašanje snimke. Tijekom cijele skladbe, glazbenici čuju zvučni dio partiture kroz otvorene slušalice pri niskoj glasnoći, tako da mogu percipirati i snimku i svirku svojih kolega. Skladba je nastala 2001.

Talijanski skladatelj i multimedijalni umjetnik Pietro Dossena skladbu Then Silence, and Stillness, and Night osmislio je 2017., te revidirao 2022. Naslov je citat iz priče Jama i njihalo Edgara Alana Poea, smještene u tamnicu španjolske inkvizicije. Glavni lik istražuje svoj mračni zatvor, tražeći izlaz. U nedostatku osjetila vida, njegova percepcija vremena i prostora vođena je sluhom. Svaki pojedini zvuk postaje instrument znanja, koji donosi više definicije njegovoj mentalnoj mapi mjesta… ali percepcija može biti iluzorna. Skladba je svojevrsni nokturno, koji treba smatrati „djelom smještenim u tamu“: tamni prostor nastanjen zvukovima koji oblikuju različite plauzibilne dramaturgije.

Skladatelj, snimatelj i producent Tibor Szirovicza (Zagreb, 1981.) praizvedbu svoje skladbe Escaping into a Rainbow imao je u Bratislavi 22. rujna ove godine s ansamblom Synchronos. „Skladba za Bb klarinet solo napisana je za izraelsku klarinetisticu Shelly Ezra. Programski karakter inspiriran je meditacijom u prirodi u jednom od najljepših nacionalnih parkova u Hrvatskoj. Jedinstvena zvučna slika stvorena je kolažom uglavnom proširenih tehnika klarineta, koje prate introspektivni proces skladatelja. To je intimna kompozicija inspirirana istinskim prijateljstvom.“ (T. Szirovicza)

Dirigent i skladatelj, docent na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Ivan Josip Skender (Varaždin, 1981.) svojemu širokom i svestranom opusu (koji broji stotinjak djela) pridodao je i skladbu Rubovi. O njoj je zapisao: „Skladba se temelji na boji, alikvotnom nizu i dinamici, te melodijskim pomacima koji se pojavljuju na rubovima zvuka. Klavir služi kao ‘zvučna kutija’ u kojoj se miješaju alikvoti i boje svih instrumenata. Kratka codetta na kraju predstavlja suhu, neopterećenu ritmičku igru, rubno djetinjastu.“

Marimbistica i skladateljica Ivana Kuljerić skladbu Scarlet Women Looking to the Left pisala je za članove bečkog ansambla Black Page Orchestra koji su je praizveli 2021. na Muzičkom biennalu Zagreb. Tim povodom autorica, koja je skladbu podnaslovila Razmišljanja o svakodnevici u pet slika, zapisala je: „Skrlet ili skerlet jedna je od mojih omiljenih boja – crvena koja u sebi sadrži pregršt asocijacija, no definicija izmiče. Ja vidim natruhe narančaste, ti vidiš odsjaj ljubičaste… Jezik je ponekad nedovoljan da jednom riječju zaokruži i opiše nijansu. Kako god bilo – skrlet svojom asocijativnom snagom povezuje pojmove: žene, „lake žene“ (ma što to značilo); crkve, kardinalskog autoriteta, Posljednjeg suda, religije i žrtve; snage, strasti i veselja; zalazaka i vatrenih sumraka. U naslovu se ocrtava osobna fascinacija slikama ekspresionista. Kroz razmjenu percepcija, slobodu asocijacija, razmišljanja i pitanja, skladba ne pretendira, već zbližava skladatelja i izvođača.“

Skladatelj, tekstopisac i izvođač Silvio Foretić (Split, 1940.) studirao je kompoziciju kod Milka Kelemena na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, istodobno radeći kao novinar, orkestralni glazbenik, korepetitor, operetni dirigent, pijanist i kućni skladatelj u Satiričkom kazalištu Jazavac (danas Kerempuh). U to doba, 1959./60., nastaju Epigrami 59 opisani kao „12 kratkih komada za različite komorne sastave“, te Aforizmi, tj. „12 kratkih komada za razne manje sastave“. Riječ je o glazbenoj interpretaciji kratkih, domišljatih, pamtljivih, katkad iznenađujućih, satiričkih izjava li tvrdnji, sa svojstvima paradoksa, kako bi se zajednički mogla opisati te dva kratka oblika. Ansambl Synchronos za večerašnji program izabrao je pojedine komade iz obaju ciklusa.

Brooklynsko-berlinski klarinetist, saksofonist, skladatelj i pedagog Ken Thomson cijenjen je zbog svoje sposobnosti da raznolike utjecaje i stilove uklopi u vlastiti glazbeni jezik, a pritom zadrži svoj prepoznatljivi stil. Autor je opsežnog opusa za ansamble različitih veličina, te je izdao je niz albuma sa sastavima koje je sam osnovao. Osim uz vlastite sastave, svira klarinet za Bang on a Can All-Stars, jedan od najcjenjenijih ansambala suvremene glazbe. Suvoditelj je Kvarteta Anzû, ansambla temeljenog na Kvartetu za kraj vremena Oliviera Messiaena, posvećenog izvođenju toga djela. Vodi i Asphalt Orchestra. “Skladba Moving North nastala je u ljeto 2023., još jedno ljeto rekordnih vrućina. Nakon što sam se prije nekoliko godina preselio u Berlin, bio sam zahvalan što se nalazim u sjevernoj Europi i razmišljao sam o tome kako ćemo se svi morati neprestano prilagođavati promjenjivoj klimi. Djelo je izvorno napisano za električnu gitaru, harmoniku i marimbu, a ovo je premijerna izvedba novog aranžmana za sekstet.“ (K. Thomson)

Photo: Tibor Sirovicza

Pratite Centar kulture i na društvenim mrežama