Nedjelja, 19. studenoga 2023. u 19.30
Koncertna dvorana / Kazališna dvorana
Serious Ensemble Zagreb
Dora Remenar, dirigentica
Helena Skljarov, umjetnička voditeljica i osnivačica ansambla
Posebna zahvala za kostimografiju Danici Dedijer
Juraj Marko Žerovnik: Snap* za ansambl
Boris Jakopović: Contrastasis* za alt flautu, bas klarinet i kontrabas
David Batinić: Reflective shadow* za flautu, klarinet, harfu i violin
Krešimir Klarić: Play stop rewind* za sopran, flautu, klarinet i udaraljke
DOMJENAK
Tamara Laverman: Shelly and the Sheep* za video i elektroniku
Helena Skljarov: AI Meditation* za sopran, video i elektroniku
Veronika Reutz Drobnić: Mix it up* za dva udaraljkaša i elektroniku
N/OBE: Heave for electronics*
DOMJENAK
Serious Ensemble Zagreb novoosnovani je ansambl čiji su fokus praizvedbe, kolektivne improvizacije i stapanje s vizualnom i dramskom umjetnošću. Članovi ansambla su diplomirani glazbenici mlađe generacije i entuzijasti za suvremenu glazbu.
Kroz izvedbe i performanse, osnovna je ideja eksperimentiranje s konceptom koncerta kao društvenog događaja. U tom smislu, izvedbe ovog ansambla aludiraju na ranije izvedbene koncepte (one kakvi su postojali prije 19. stoljeća), te je ponekad veći naglasak na publici i društvenom događaju općenito, nego na samoj „glazbi“. Time se želi izbrisati imaginarna granica i distanca između svirača i publike, te staviti naglasak na suvremene idejne koncepte koji se temelje na temama bliskima suvremenom pojedincu, a koji su lišeni stvaranja glazbe nerazumljive široj publici. Težnja ansambla je približavanje suvremene glazbe široj publici, ali i suvremenom načinu života, odnosno stapanje koncerta i svakodnevice.
Na večerašnjem koncertu nastupaju: Andrea Jelavić (flauta), Nikolina Vukoja Pinjuh (flauta), Yaroslav Sadovyy (klarinet), Emma Štern (klarinet), Irma Dragičević (sopran), Marta Ćiković (harfa), Martina Jembrišak (harmonika), Viktor Čižić (klavir), Andrea Pedron (udaraljke), Eleonora Hil (violina), Marta Balenović (viola), Janko Franković (violončelo), Matija Kasaić Drakšić (kontrabas).
Glumci: Andrija Nazlić, Fran Hercog
Sve skladbe na programu večeras se praizvode.
Juraj Marko Žerovnik (Rijeka, 1993.), osim u rodnom gradu, školovao se na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (klavir, kompozicija) te u Karlsruheu kod Markusa Hechtlea i Wolfganga Rihma. Trenutačno se usavršava na Akademiji za glasbo u Ljubljani u klasi Vita Žuraja. Sklada za ansamble i institucije u Hrvatskoj, Sloveniji i Italiji. U skladbi Snap iskoristio je sve dostupne instrumente u sklopu ansambla Serious, uz dirigenta. Naslov proizlazi iz osnovne zamisli i geste kojom skladba počinje – zvuka pucketanja prstima. Skladatelj pojašnjava da je „želio suprotstaviti dva osnovna načina izvođenja glazbe – s instrumentima i bez njih. Skladbu će započeti glazbenici koji sviraju samo svojim tijelom (body percussion) i gestama. Tijekom skladbe ta će se dva načina sukobiti i dovesti u međusobni odnos. Osim na sviranje bez instrumenata, skladba se oslanja na citatnost i polistilizam“.
Boris Jakopović (Zagreb, 1980.) magistrirao je kompoziciju na Nacionalnoj akademiji Čajkovski u Kijevu, a 2021. stekao je stupanj doktora znanosti (biotehnologija u biomedicini) na Sveučilištu u Rijeci. Iz kompozicije se usavršavao na tečajevima na Hvaru i u Darmstadtu. Osim u Hrvatskoj, njegova glazba izvodi se diljem Europe i u Kini. O skladbi Contrastasis zapisuje: „Naziv djela (contra, protiv, a također ispod; stasis, zastoj ili stabilni ekvilibrij) označuje ga s dva aspekta, vremenskog (tijek skladbe) i prostornog (niži, a ponekad i kontra ambitus korištenih instrumenata). Početni dio skladbe upravo se nalazi u „bezvremenski“ nepokretnim, ili tek slabo pokretnim pointilističkim događanjima koja usmjeruju na slušanje trenutka. Postepeno se u njih ubacuju strukture povećane pokretljivosti, dok se u drugom odjeljku stasis zamjenjuje stalnom kontrastnom pokretljivošću kojom, uz pojavljivanje elemenata iz prvog odjeljka, stižemo na početak skladbe.“
David Batinić (Bergheim, Njemačka, 1996.) diplomirao je teoriju glazbe (2020.) te kompoziciju u klasi Berislava Šipuša (2022.) na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Kompoziciju je studirao i na Akademiji za glazbu i dramu u Göteborgu. Skladbe mu se izvode u Hrvatskoj i Europi. Njegovu diplomsku kompoziciju, Tri impresije sa Sjevera, praizvela je Zagrebačka filharmonija. „Reflective shadow skladba je napisana za flautu, klarinet, harfu i violinu. Međusobnom komunikacijom instrumenti kreiraju određeno zvučno platno koje predstavlja putovanje u vlastitu nutrinu, poput vođenja razgovora sa samim sobom. Riječ je o jednostavačnoj kompoziciji čija je glavna ideja pozvati na razmatranje enigmatičnih hodnika ljudske duše kao i složenih nijansi ljudskih osjećaja i misli.“ (D. Batinić)
Krešimir Klarić (Karlovac, 1994.) završio je studij orgulja (2019.) u klasi Ljerke Očić i studij kompozicije (2021.) u klasi Berislava Šipuša na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Djela mu se izvode u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Makedoniji, Nizozemskoj, Austriji, Njemačkoj i Turskoj. Glavni je orguljaš Nacionalnog svetišta sv. Josipa i župe Blažene Djevice Marije Snježne u Karlovcu. Skladbu Play stop rewind, nastalu na narudžbu ansambla Serious i potaknutu suradnjom sa sopranisticom Irmom Dragičević, opisuje: „Forma skladbe s elementima glazbenog teatra proizlazi iz interakcije sopranistice i instrumentalista, a glazbeni materijal koristi poznatu opernu ariju iz 18. stoljeća.“ (K. Klarić)
Helena Skljarov (Zagreb, 1993.) diplomirala je muzikologiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (2017.) pod mentorstvom Nikše Gliga, te kompoziciju u klasi Berislava Šipuša (2020.). Usavršavala se na raznim seminarima te surađivala s brojnim istaknutim umjetnicima. Dobitnica je niza priznanja za svoje skladbe koje se izvode na uglednim međunarodnim festivalima (Aix-en-Provence, Novalis, ISCM Svjetski dani glazbe). Na prošlogodišnjem izdanju Music-Mission-Vision imala je prvu samostalnu multimedijalnu izložbu. Od 2023. je vanjska suradnica i asistentica na Odsjeku za kompoziciju Muzičke akademije u Zagrebu. Iste godine osniva Serious Ensemble Zagreb čija je umjetnička voditeljica. „Skladbu AI Meditation za sopran, video i elektroniku pišem posebno imajući na umu prezentnost, talent i vokalne sposobnosti sopranistice Irme Dragičević. Tijekom skladbe, publika će ju vidjeti ‘dvostruko’ – na video ekranu i na sceni. Skladbom ću na licu mjesta pokušati stvoriti i uništiti Pavlovljev efekt kod slušaoca – preispitivati očekivanja pri ponavljanju obrazaca koja se stječu slušanjem, što će ukupno sugerirati pitanje povjerenja u AI općenito.“ (H. Skljarov)
Nizozemska pijanistica i skladateljica Tamara Laverman (1995.) se nakon školovanja u domovini (Sveučilište za umjetnost u Zwolleu) otisnula na interdisciplinarni master CoPeCo (suvremena izvedba i kompozicija) i studij na uglednim visokoškolskim institucijama u Estoniji, Švedskoj, Francuskoj i Njemačkoj. Njezinu umjetničku praksu karakterizira interes za spajanjem različitih oblika skladanja i slobodne improvizacije. Shelly and the Sheep pripada kategoriji stop-motion filma koji kroz zadivljujuću audio-vizualnu umjetnost prati kratko prijateljstvo između dvoje neobičnih suputnika i istražuje krhkost naših prostornih veza i potragu za nečim što možda nikada neće biti pronađeno. Riječ je o „jednostavnoj priči koja pokazuje krhkost i neminovno uništenje prostora“.
Veronika Reutz Drobnić (Zagreb, 1999.) je skladateljica i izvođačica nove glazbe s inovativnim pristupima netradicionalnim i vizualnim notacijama, komponiranju za instrumente korištenjem postojećeg materijala te izvedbama koje uključuju elemente improvizacije i izvođačke umjetnosti. Uz razgranatu međunarodnu karijeru, trenutačno radi kao asistentica na odjelu glazbene informatike na Visokoj školi za glazbu u Karlsruheu i obnaša dužnost predsjednice studentskog odbora. „Mix it up je skladba za dva udaraljkaša i (ponekad) live elektroniku. Služi kao dinamički most unutar koncertnog programa, no nadilazi samu ulogu povezivanja. Ova višeslojna kompozicija spaja različite kompozicijske stilove i žanrove, krećući se od klasičnih temelja, prolazeći kroz improvizacijski dio i kulminirajući u elektroničkom solu. Mix it up će putem različitih izvora zvuka i video projekcije angažirati sva vaša osjetila tijekom izvedbe. Uživajte!“ (V. Reutz Drobnić)
N/OBE je pseudonim skladatelja elektroničke glazbe, DJ-a, glazbenog producenta, promotora i radijskog voditelja Nikole Krgovića (1995.). Glazba mu je obilježena bogatim produkcijskim vrijednostima, složenim ritamsko-metričkim formacijama i dramatičnim intenzitetom. Svojim setovima naglašava radikalne suvremene elektroničke forme kroz cjelokupni spektar eksperimentalne klupske glazbe. Njegov rad podržavaju svjetski renomirani DJ-i, radijske postaje i izdavači Kaer’Uiks i Early Reflex. Radi kao skladatelj primijenjene kompozicije u Zagrebu. Nagrađen je Rektorovom nagradom za scensku glazbu predstave Paklena naranča. „Informirana mutiranim glazbenim oblicima eksperimentalne rave kulture 21. stoljeća, Heave for electronics nadovezuje se na naslijeđe britanskog hardcore kontinuuma upotrebom snažnih, distorziranih basova brzog tempa, dok elemente drill, gqomu i kuduro glazbe uokviruje unutar nepravilnih metričkih cjelina inspiriranih balkanskim tradicionalnim ritmovima.“ (N. Krgović)
Photo: @matija.jimi